- Ögon

- Ögon


I en studie för risk-och skyddsfaktorer hos äldre tvillingar för åldersrelaterad makuladegeneration med Seddon, George, och Rosner, drog man slutsatsen att fisk och omega-3 fettsyror minskade risken för åldersrelaterad makuladegeneration. Cigarettrökning , Fisk, Omega-3 fettsyror intag, och föreningar med åldersrelaterad makuladegeneration, USA Tvillingstudien av åldersrelaterad makuladegeneration med Johanna M. Seddon, MD, SCM och från Sarah George, MPH, och Bernad Rosner , PhD som publicerades i Archives of Ophthalmology.

Ingen är helt säker på exakt hur omega-3 fettsyror skyddar ögat eller minska risken för macular degeneration. Men det är allmänt trott att den skadliga ljuset filtreras och cellstrukturen spikas.

Biträdande direktör för Avdelningen för epidemiologi och klinisk forskning vid National Eye Institute (Emily tugga på, MD) förväntar sig att offentliggöra resultaten av forskning på 4000 patienter under 5 år. Resultaten väntas offentliggöras under 2012. Att studiens syfte är att undersöka effekterna av omega-3 fettsyror, lutein, och zeaxanthin på ögat hälsa.